مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام کار با مایکروویو رعایت کنید این است که باید غذاها، مایعات و ظروف مناسبی را درون آن بگذارید؛ ولی، تشخیص ظروف مناسب مایکروویو ممکن است دشوار باشد. در این مطلب از سایت کاج تفلون، انواع ظروف مناسب مایکروویو را معرفی می‌کنیم و همچنین می‌گوییم که کدام ظروف مناسب مایکروفر نیست تا بتوانید غذاهای خوشمزه‌ای را برای اعضای خانواده سرو کنید و با هیچ‌گونه خطری روبه‌رو نشوید.

ظرف های کاربردی برای مایکروویو

در این بخش، ظروف قابل استفاده در مایکروویو را معرفی می‌کنیم. البته ما به شما توصیه می‌کنیم برچسب‌های روی ظروف و دفترچه راهنمای استفاده از این دستگاه را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که ظروف مورد نظر شما مناسب مایکروویو است.

پیرکس

استفاده از ظروف پیرکس در مایکروویو در مقاله ظروف مناسب مایکروویو

ظروف پیرکس و سرامیکی بدون سرب معمولا مناسب مایکروویو هستند؛ زیرا، دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت هستند و سلامت مواد غذایی را به خطر نمی‌اندازند؛ ولی، به خاطر داشته باشید که نباید ظروف کریستالی یا ظروف سفالی دست‌ساز را درون این دستگاه قرار دهید. همچنین ظروف پیرکس یا سرامیکی شما نباید دارای رنگ‌های متالیک یا منبت‌کاری باشند.

ظرف پلاستیکی مخصوص مایکروویو

استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو در مقاله ظروف مناسب مایکروویو

ظروف پلاستیکی با طول عمر بالا، می‌توانند بهترین ظرف برای مایکروویو باشند؛ ولی، ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف مانند ظروف ماست، پنیر یا مواد غذایی دیگر را درون این دستگاه قرار ندهید. همچنین مطمئن شوید که برچسب روی ظرف پلاستیکی به قابل‌استفاده بودن آن درون مایکروویو اشاره می‌کند و از ظروف پلاستیکی ترک‌خورده، قدیمی و رنگ‌پریده استفاده نکنید.

ظروف چوبی، مقوایی و حصیری

استفاده از ظروف چوبی در مایکروویو در مقاله ظروف مناسب مایکروویو

بشقاب‌های کاغذی، چوبی و حصیری می‌توانند ظروف مناسبی برای مایکروویو باشند؛ ولی، مطمئن شوید که از مواد پلاستیکی برای ساخت آن‌ها استفاده نشده است و برچسب‌های روی آن‌ها به قابل‌استفاده بودن آن‌ها درون مایکروویو اشاره می‌کند.

ظروف غیر قابل استفاده در مایکروویو

حتما از انواع ظرف مخصوص مایکروویو استفاده کنید؛ زیرا، برخی از ظروف می‌توانند به مایکروویو یا سلامت شما آسیب برسانند و شما را دچار سقط‌جنین، سرطان، چاقی و دیابت کنند؛ بنابراین، در این بخش، ظروف غیر قابل استفاده در مایکروویو را معرفی می‌کنیم.

ظروف فلزی یا آلومینیومی

استفاده از قالمه آلومینیومی یا استیل در مایکروویو در مقاله ظروف مناسب مایکروویو

ظروفی که از استیل، آهن، مس و سایر فلزات سخت ساخته شده‌اند، ظروف مناسب مایکروویو نیستند؛ زیرا، می‌توانند گرمای درون دستگاه را افزایش دهند و باعث آتش‌سوزی شوند؛ بنابراین، اگر مواد غذایی خود را درون ظروف فلزی نگهداری می‌کنید، ابتدا آن‌ها را درون ظروف مناسبی قرار دهید و سپس درون مایکروویو بگذارید.

ظروف آلومینیومی نیز می‌توانند باعث جرقه الکتریکی شوند، به مایکروویو آسیب برسانند و حتی باعث آتش‌سوزی شوند. همچنین اگر مواد غذایی خود را درون فویل‌های آلومینیومی قرار دهید، ممکن است به‌درستی پخته یا گرم نشوند و امواج رادیویی را منعکس کنند. دفترچه راهنمای مایکروویو خود را بخوانید و اگر به این موضوع اشاره‌ای نشده است، از قراردادن هر گونه فلز درون آن خودداری کنید.

ظروف براق و دور طلا

ظروف براق و با لبه‌های طلایی یا نقره‌ای را به‌هیچ‌وجه درون مایکروویو قرار ندهید؛ زیرا، این دستگاه حتی در پایین‌ترین دماها می‌تواند لبه‌های طلایی یا نقره‌ای آن‌ها تحت‌تأثیر قرار دهد و رنگ آن‌ها را به درون غذای شما وارد کند. همچنین این نوع ظروف می‌توانند به خود دستگاه مایکروویو نیز آسیب برسانند.

کیسه و پلاستیک یک بار مصرف

کیسه و ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف نیز نمی‌توانند ظروف مناسب مایکروویو باشند؛ زیرا، ممکن است ذوب شوند و به غذای شما بچسبند.

ظروف با دسته فلزی

اگر ظرف شما دارای دسته فلزی یا هر گونه تزیینات فلزی است، نباید آن را درون مایکروویو بگذارید. حتی اگر بخش فلزی دستگاه بسیار کوچک باشد، می‌تواند به مایکروویو آسیب برساند و باعث آتش‌سوزی شود.

ظروف پلاستیکی مانند سطل ماست

ظروف پلاستیکی مانند سطل ماست یا ظرف پنیر مقاومت بسیار پایینی در برابر دمای بالا دارند؛ بنابراین، نمی‌توانند ظروف مناسبی برای مایکروویو محسوب شوند. اگر به این نکته توجهی نکنید و ظروف پلاستیکی را درون این دستگاه قرار دهید، بوی بدی ایجاد خواهد شد و ممکن است دستگاه دچار آتش‌سوزی شود.

ماگ و فلاسک

اگر فلاسک شما فلزی است یا از مواد نامناسب دیگری ساخته شده است، مناسب مایکروویو نیست؛ زیرا، می‌تواند شما را با خطرات بسیاری روبه‌رو کنند. همچنین ازآنجایی‌که ماگ به‌سرعت می‌شکند، نباید آن را درون مایکروویو قرار دهید. اگر ماگ شما پلاستیکی است، برچسب‌های روی آن را بررسی کنید و ببینید آیا مناسب مایکروویو است یا خیر.

ظروف شیشه ای معمولی

اگر ظروف شیشه‌ای شما سبک‌وزن هستند و برای پخت‌وپز ساخته نشده‌اند، مناسب دستگاه مایکروویو نیستند؛ زیرا، ممکن است به علت دمای بالای مایکروویو بشکنند. بهتر است از استفاده از هر گونه ظروف شیشه‌ای معمولی که برچسبی درباره قابل‌استفاده بودن آن‌ها در مایکروویو روی آن‌ها وجود ندارد، خودداری کنید.

ظروف قابل استفاده در سولاردم

دستگاه‌های سولاردم و مایکروویو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ ولی، خوب است بدانید که هر ظرفی که مناسب مایکروویو است، می‌تواند ظروف مناسب سولاردوم نیز باشد؛ بنابراین، شما می‌توانید ظروف پیرکس، پلاستیکی، چوبی و کاغذی را درون سولاردم قرار دهید. البته حتما دفترچه راهنمای سولاردم را مطالعه کنید تا اطلاعات دقیق‌تری را به دست آورید.

چگونه ظروف مناسب مایکروویو را تشخیص دهیم؟

علامت مخصوص استفاده در مایکروویو ظروف پلاستیکی در مقاله ظروف مناسب مایکروویو

اگر می‌خواهید بدانید که کدام ظروف مناسب مایکروویو شما هستند، ابتدا برچسب‌های روی آن‌ها را بررسی کنید. در بیشتر موارد، ظروفی که مناسب مایکروویو هستند، برچسبی را روی خود دارند. مطمئن شوید که ظرف مورد نظر شما یا بسته‌بندی آن دارای برچسب‌ها یا نمادهای زیر است:

  • برچسب «ایمن برای استفاده در مایکروویو» یا «microwave safe»
  • نماد ظرفی با خطوطی شبیه به امواج در بالای آن
  • نماد خطوطی شبیه به امواج

اگر هیچ یک از موارد ذکرشده را روی ظرف یا بسته‌بندی آن مشاهده نمی‌کنید و ما در این مطلب، اشاره‌ای به نوع ظرف شما نکرده‌ایم، می‌توانید آزمایشی را برای بررسی ایمنی ظرف انجام دهید. مراحل این آزمایش عبارت‌اند از:

  • ظرف مورد نظر خود را خالی کنید و درون مایکروویو قرار دهید
  • یک لیوان آب را درون ظرف دیگری بریزید و آن را درون مایکروویو قرار دهید
  • درجه مایکروویو را در بالاترین دما قرار دهید و یک دقیقه صبر کنید. سپس پس از خاموش‌کردن دستگاه، دمای ظرف خالی را بررسی کنید. اگر ظرف خالی سرد است، ظرف مناسبی برای مایکروویو محسوب می‌شود. اگر این ظرف گرم است، از آن فقط برای گرم‌کردن غذا استفاده کنید. همچنین اگر ظرف داغ است، به‌هیچ‌وجه آن را دوباره درون مایکروویو قرار ندهید

نکات استفاده از ظرف داخل مایکروویو

دستگاه‌های مایکروویو می‌توانند زندگی شما را آسان‌تر کنند؛ ولی، به خاطر داشته باشید که می‌توانند شما را با خطرات مختلفی روبه‌رو سازند؛ بنابراین، حتما نکات زیر را هنگام استفاده از ظروف در درون مایکروویو رعایت کنید تا هیچ‌گونه آسیبی به شما یا دیگران وارد نشود:

  • دفترچه راهنمای مایکروویو را مطالعه کنید: شما می‌توانید فهرستی از ظروف مناسب را در برخی از دفترچه‌های راهنمای مایکروویوها مشاهده کنید. برای مثال، ممکن است اطلاعاتی درباره قابل‌استفاده بودن یا نبودن فویل‌های آلومینیومی در این دفترچه‌های راهنما وجود داشته باشند. اگر پاسخ سؤالات شما درون دفترچه راهنمای دستگاه نیست، با سازنده آن تماس بگیرید. همچنین اگر دفترچه راهنمای دستگاه خود را گم کرده‌اید، سعی کنید دفترچه راهنمای اینترنتی آن را پیدا کنید
  • غذای درون ظرف را بپوشانید: در بیشتر موارد، بهتر است غذایی را که می‌خواهید درون مایکروویو قرار دهید، بپوشانید. مطمئن شوید که پوشش ظرف شما مناسب مایکروویو است و از مواد شیمیایی خطرناکی که می‌توانند به غذاهای شما وارد شوند، ساخته نشده است. همچنین اجازه ندهید که پوشش ظرف با مواد غذایی تماس پیدا کند. ما استفاده از کاغذروغنی یا بشقاب‌کاغذی سفید را برای پوشاندن غذا به شما پیشنهاد می‌کنیم. از استفاده از کیسه‌های کاغذی قهوه‌ای، روزنامه، ظروف فومی و فویل‌های آلومینیومی خودداری کنید
  • غذای خود را در طول پخته‌شدن یا گرم‌شدن در مایکروویو بررسی کنید: غذای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به‌درستی پخته یا گرم می‌شود. ظرف غذا را بچرخانید یا غذای خود را هم بزنید تا مطمئن شوید که تمام بخش‌های آن گرم می‌شوند. به خاطر داشته باشید که بخش‌های سرد غذا می‌توانند حاوی باکتری‌های مضر باشند. از دماسنج برای بررسی دمای غذاها به‌ویژه گوشت استفاده کنید

جمع‌بندی

ظروف پیرکس، پلاستیکی با طول عمر بالا، چوبی و مقوایی می‌توانند ظروف مناسب مایکروویو باشند. همچنین نباید ظروف یک‌بارمصرف، فلزی، دور طلا و شیشه‌ای معمولی را درون مایکروویو یا سولاردوم قرار دهید. اگر می‌خواهید بدانید که ظروف مورد نظر شما مناسب مایکروویو هستند یا خیر، به دنبال برچسب نشان‌دهنده قابل‌استفاده بودن آن در مایکروویو بگردید. اگر نمی‌توانید چنین برچسبی را پیدا کنید یا نمی‌دانید جنس ظرف چیست، آزمایش ذکرشده در این مطلب را انجام دهید.

اگر تمامی نکات ذکرشده در این مطلب را رعایت کنید، مایکروویو شما برای سالیان طولانی به‌خوبی کار خواهد کرد و هیچ آسیبی به شما یا اعضای خانواده نخواهد رساند. در پایان این مطلب، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که شما عزیزان می‌توانید محصولات پخت‌وپز آشپزخانه خود را از سایت کاج تفلون که زمینه تولید، صادرات و فروش ظروف نچسب باکیفیت فعالیت می‌کند، سفارش دهید و به‌موقع تحویل بگیرید. اگر سؤالاتی درباره خرید محصولات کاج تفلون دارید، می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.

اشتراک گذاری : Array