انواع ظروف مناسب فر

افراد زیادی در جهان به آشپزی علاقه دارند و ترجیح می‌دهند خودشان در خانه آشپزی کنند. برای درست کردن غذاهای مختلف، ابزارهای مختلفی لازم است که فر، یکی از آنهاست. برای پختن غذا در فر باید از ظروف مخصوص فر استفاده کنید تا شاهد شکسته شدن ظرف‌ها و خراب شدن غذاهای خود نباشید. امروزه تنوع ظروف آشپزخانه بسیار زیاد شده است؛ اما از همه آنها نمی‌توانیم برای گذاشتن در فر استفاده کنیم. به همین دلیل چندین نوع ظرف مخصوص تولید شده‌اند که با مقاومت بسیار بالای خود قابلیت استفاده در فر را دارند. در ادامه انواع ظروف مناسب فر را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین ظروف کاربردی در فر گازی

ظرف‌های زیادی می‌توانند بدون آسیب دیدن در فرهای گازی مورد استفاده قرار بگیرند. جنس ظروف قابل استفاده در فر اهمیت زیادی در پخت مواد غذایی دارد. در ادامه چندین نوع از بهترین ظرف‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین ظرف‌ها را برای خود تهیه کنید.

ظرف مخصوص فر سرامیکی

ظروف سرامیکی در فر در مقاله کدام ظروف در فر قابل استفاده هستند؟

ظرف‌های سرامیکی به طور کلی تحمل بالایی در برابر گرمای زیاد دارند و در صورت استفاده در فر دچار آسیب نمی‌شوند. البته بعضی ظروف سرامیکی نیز دارای تزئینات یا برچسب‌هایی هستند که مقاومت خوبی در برابر گرما ندارند. در واقع چنین ظرف‌هایی غالبا برای استفاده در فر مناسب نیستند چرا که خیلی زود می‌شکنند. به همین دلیل باید هنگام خرید ظروف سرامیکی از فروشنده آنها بپرسید آیا این ظروف برای استفاده در فر مناسب هستند یا خیر؟

در ضمن در تولید ظروف سرامیکی تنها از خاک رس استفاده شده است و هیچ گونه فلز یا آلیاژ فلزی برای ساختن آنها استفاده نمی‌شود. به همین دلیل نیازی نیست نگران ورود عناصر فلزی به غذای خود باشید.

ظرف شیشه‌ای مخصوص فر(پیرکس)

ظروف شیشه ای یا پیرکس در فر در مقاله کدام ظروف در فر قابل استفاده هستند؟

یکی از انواع ظروف مناسب فر، ظروف شیشه‌ای مخصوص فر هستند که عموما با اسم ظروف پیرکس شناخته می شوند. البته حتما باید هنگام خرید نسبت به اصل بودن این ظروف مطمئن شوید چرا که درغیر اینصورت، به راحتی و با دریافت کمترین میزان گرما دچار شکستگی می‌شوند. نکته دیگری که درباره ظروف پیرکس باید رعایت کنید این است که حتی باکیفیت‌ترین آنها را نیز نباید در معرض تغییر دماهای شدید و ناگهانی قرار دهید. به عنوان مثال اگر غذایی را با یک ظرف پیرکس درون فریزر گذاشته‌اید نباید وقتی آن را از فریزر بیرون آوردید بلافاصله درون فر بگذارید. با این کار ظرف تغییر ناگهانی دما را تحمل نکرده و ترک می‌خورد و میشکند.

در ضمن این ظرف‌ها بهترین انتخاب برای پختن کیک هستند. چرا که وضعیت پختن کیک را به راحتی و بدون استفاده از چنگال یا ظرف دیگری می‌توانید مشاهده کنید.

ظروف استیل مخصوص فر

ظرف استیل برای فر در مقاله کدام ظروف در فر قابل استفاده هستند؟

ظروف استیل، از انواع ظروف مناسب فر و مناسب‌ترین ظروفی هستند که برای استفاده در فر تولید شده‌اند. این ظروف در برابر دمای بالا مقاومت بسیار زیادی دارند به حدی که حتی در برابر نوسانات شدید دمایی نیز به خوبی دوام می‌آورند. خوردگی، خراشیدگی و زنگ‌زدگی سه مورد از مهم‌ترین اتفاقات ناگواری هستند که برای اجسام فلزی می‌افتند؛ اما ظروف استیل از این قاعده مستثنی شده‌اند. این اتفاقات به هیچ عنوان برای ظروف استیل و مخصوصا ظروف استیل مخصوص فر نمی‌افتند. به طور کلی برای خرید ظرفی که از هر لحاظی عالی و بدون نقص باشد، توصیه ما به شما ظروف استیل است.

ظروف فلزی مخصوص فر

ظروف فلزی معمولا به ظرف‌هایی اطلاق می‌شود که از فولاد ضد زنگ تولید شده‌اند . البته در ظرف‌های فلزی، دسته‌ها نیز از جنس همان فلز هستند و چوبی یا پلاستیکی نیستند. مقاومت این نوع ظرف‌ها در برابر گرما و حرارت زیاد نیز بسیار بالاست و هیچ مشکلی در استفاده آنها برای فر وجود ندارد. این ویژگی آنها باعث شده است، ظروف فلزی جزو بهترین انتخاب‌ها برای استفاده در فرهای گازی باشند.

ظروف چدن

ظروف چدنی در فر در مقاله کدام ظروف در فر قابل استفاده هستند؟

ظروف چدنی نچسب همگی در بخش درونی خود لایه‌ای پوشش نچسب دارند که برای پخت انواع غذا در فر مناسب هستند. دوام و مقاومت بالا در برابر حرارت و گرما، استحکام بسیار بالا و البته کارایی مطلوب از جمله ویژگی‌های ظروف چدنی است. انواع غذا را می‌توانید به راحتی با ظروف چدنی چه روی شعله اجاق گاز و چه در فرها طبخ کنید.

ظروف سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت

سیلیکون هم بهترین ظرف برای فر محسوب می‌شود. این نوع ظروف برعکس بقیه انواع ظروفی که معرفی کردیم از همان ابتدا مخصوص استفاده در فر تولید شده‌اند. فرق آنها با بقیه ظروف در این است که بقیه ظروف به جز پیرکس‌ها را می‌توانید هم درون فر و هم روی شعله اجاق گاز استفاده کنید؛ اما این ظروف را تنها درون فر می‌توانید استفاده کنید.

این ویژگی ظروف سیلیکونی و پیرکس شبیه یکدیگر است. البته مقاومت ظروف سیلیکونی در برابر گرما و حرارت بسیار بیشتر از مقاومت ظروف پیرکس است. تمام ظروف مخصوص فر هنگامی که درمعرض حرارت باشند، گرم می‌شوند و برای خارج کردن آنها از فر باید از دستکش استفاده کرد؛ اما ظروف سیلیکونی این گونه نیستند و بدون هیچ دستکشی می‌توانید آنها را از فر خارج کنید. چرا که این ظرف‌ها اصلا گرم نمی‌شوند.

ظروف مناسب فر برقی

فرهای برقی، همان ویژگی‌های کلی فرهای گازی را دارند فقط کمی پیشرفته‌تر و امروزی‌تر از آنها هستند. به همین دلیل نسبت به فرهای گازی از محبوبیت بیشتری بین مردم برخوردارند و تقریبا همه یک فر برقی در خانه خود نگهداری می‌کنند. این فرها حرارت بیشتری نسبت به فرهای گازی تولید می‌کنند به همین دلیل لازم است ظروف مخصوصی برای استفاده در آنها خریداری کنید تا ظرف‌هایتان آسیب نبینند. در ادامه چند مدل از انواع ظروف مناسب فر را به شما معرفی می‌کنیم.

  • ظروف چدنی: یکی از مدل‌های ظروف کاربردی برای فر، ظروف چدنی هستند. این نوع ظرف‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند به همین دلیل انتخاب خوبی برای استفاده در فرهای برقی هستند. همچنین غذاهایی که زمان زیادی برای پختن خود نیاز دارند نیز در ظروف چدنی بهتر طبخ می‌شوند
  • ظروف روحی: ظروف روحی، مقاومت بسیار زیادی در برابر گرما از خود نشان می‌دهند. مقاومت آنها به اندازه‌ای است که با غذای درون خودشان نیز در گرما هیچ واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهند
  • ظروف سرامیکی: این ظروف نیز یکی دیگر از ظروف مناسب فرهای برقی است. این ظرف‌ها نیز مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارند. فقط حتما سرامیک مخصوص استفاده در فر را تهیه کنید

کدام ظروف را نباید در فر استفاده کرد؟

آب شدن ظرف پلاستیکی در فر 2 در مقاله کدام ظروف در فر قابل استفاده هستند؟

نا مناسب‌ترین انواع ظروف مخصوص فر، ظرف‌های پلاستیکی است. بهتر است تا جایی که برای شما امکان پذیر است با ظروف پلاستیکی آشپزی نکنید. تفاوتی ندارد ظرف پلاستیکی شما تحت چه شرایطی و با چه موادی تولید شده باشد، مهم این است که نباید به هیچ عنوانی در فر از آن استفاده کنید. پلاستیک‌ها، وقتی در معرض حرارت قرار می‌گیرند مواد شیمیایی خطرناک و سمی از خود آزاد می‌کنند که برای بدن به شدت مضر هستند.

ظروف شیشه‌ای بی‌کیفیت نیز برای استفاده در فر مناسب نیستند. البته ظروف شیشه‌ای که خیلی سرد، ترک خورده یا آسیب دیده باشند نیز نباید درون فر قرار بگیرند. تنها پیرکس هست که می‌توانید داخل فر از آنها استفاده کنید. از میان انواع مختلف ظروف چینی چندین مدل از آنها مناسب قرار گرفتن درون فر هستند که البته پیدا کردن آنها کار دشواری است. بنابراین بهتر است ظروف چینی را نیز جزو ظرف‌های قرار دهیم که نمی‌توانیم درون فر بگذاریم. 

چگونه ظروف قابل استفاده در فر را تشخیص دهیم؟

کدام ظروف را در فر می توان استفاده کرد؟ برای تشخیص این مسئله در ابتدا یک فنجان که از مناسب بودن آن برای فر مطمئن هستید تهیه کنید. توجه داشته باشید که حتما باید فنجان شما برای استفاده در فر مناسب باشد، چرا که درغیر اینصورت نمی‌توانید نتیجه درستی از آزمایش به دست آورید. پس از تهیه فنجان مناسب باید تا دو سوم حجم آن آب بریزید. سپس بشقابی که می‌خواهید آزمایش کنید را درون فر قرار داده و فنجان پر آب را نیز روی آن قرار دهید و فر را روشن کنید. بعد از یک دقیقه بشقاب را از فر خارج کنید. سپس دمای آن قسمت بشقاب که زیر فنجان قرار دارد و آب درون فنجان را با دست کنترل کنید. اگر بشقاب گرم شده است و آب درون فنجان سرد باشد، یعنی آن بشقاب مناسب فر نیست. بهتر است نتیجه آزمایش را روی قسمت زیرین ظرف‌های خود به هر روشی که دوست دارید یادداشت کنید تا دیگر نیازی به آزمایش نداشته باشید.

یکی دیگر از راه‌های مطلع شدن از این قضیه مشاهده برچسب کف ظرف‌هاست. همه ظرف‌های آشپزخانه برچسبی روی قسمت زیرین خود دارند که مشخصات کلی آنها آنجا نوشته شده است. امکان قرار گرفتن درون فر نیز یکی از این ویژگی‌هاست که در اکثر مواقع و خصوصا ظرف‌های جدیدتر روی این برچسب کوچک نوشته می‌شوند.

جمع‌بندی

با تولید فرهای گازی مردم متوجه شدند نمی‌توانند همه ظروفی که دارند را درون آنها بگذارند. به همین دلیل برای آنها سوال ایجاد شد که چه ظرف‌هایی را می‌توانیم درون فر قرار دهیم؟ در این مقاله انواع ظروف مناسب فر را به شما معرفی کرده‌ایم تا دیگر سوالی در این زمینه نداشته باشید و بتوانید بدون آسیب دیدن ظرف‌هایتان، آشپزی کنید. مسئله دیگری که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم این است که چه ظرف‌هایی مناسب قرار گیری درون فر نیستند؛ پس از آن نیز به شما توضیح دادیم چطور متوجه شوید که ظرف‌هایتان را می‌توانید درون فر بگذارید یا خیر. از اینکه تا انتها همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

اشتراک گذاری : Array