ماشین ظرفشویی، به‌عنوان یک ابزار اساسی آشپزخانه‌های مدرن، شستشوی ظروف را به امری آسان و لذت‌بخش تبدیل کرده است؛ اما سوال اصلی این است که آیا می‌ توان قابلمه را در ماشین ظرفشویی شست؟

معمولا قابلمه‌ها از جنس فلز، سرامیک، یا چدن هستند. اگرچه بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی به‌طورکلی برای شستشوی انواع ظروف طراحی شده‌اند و قراردادن قابلمه‌ها در داخل آنها مانعی ندارد، اما باید برای دریافت نتیجه موردنظر پس از شستشو، نکات مختلفی را در نظر بگیرید. درصورتی که به این موارد بی‌توجهی شود ممکن است به قابلمه شما آسیب برسد. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در خصوص شستن قابلمه در ماشین ظرفشویی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

با در نظر گرفتن مزایا و معایب شستشوی قابلمه در ماشین ظرفشویی و همچنین راهکارهای ارائه شده، می‌توانید از این دستگاه برای نظافت قابلمه‌های خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که شستشوی دستی قابلمه‌های حساس و روکش‌دار، همچنان روشی ایده‌آل برای حفظ کیفیت و طول عمر آنهاست.

انواع قابلمه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

شستن ظروف در ماشین ظرفشویی

شستن قابلمه در ماشین ظرفشویی می‌تواند راهی سریع و آسان برای تمیزکردن آنها باشد. با این حال، همه انواع قابلمه برای شستشو در این دستگاه مناسب نیستند. شستشوی برخی از قابلمه‌ها در ماشین ظرفشویی می‌تواند به آنها آسیب برساند و عمر آنها را کوتاه کند. در این بخش، به بررسی انواع قابلمه‌های قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و نکاتی برای شستشوی صحیح آنها می‌پردازیم:

قابلمه نچسب

امکان شستشوی قابلمه نچسب در ماشین ظرفشویی وجود دارد، اما این کار باید با احتیاط انجام شود تا به روکش نچسب آن آسیب نرسد. قبل از قراردادن قابلمه نچسب در ماشین ظرفشویی، حتما دستورالعمل‌های تولیدکننده را بررسی کنید. برخی از قابلمه‌های نچسب برای شستشو در ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. از برنامه شستشوی ملایم یا ظریف ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید. از استفاده از برنامه‌های سنگین یا با دمای بالا خودداری کنید. پس از اتمام چرخه شستشو، قابلمه را از ماشین ظرفشویی خارج کرده و بلافاصله با حوله خشک کنید. این کار به جلوگیری از ایجاد لکه‌های آب کمک میکند.

قابلمه‌های استیل ضد زنگ

شستن ظروف استیل در ظرفشویی

قابلمه‌های استیل ضد زنگ به دلیل دوام، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و سهولت تمیز کردن، انتخابی محبوب برای آشپزی هستند. خوشبختانه، اکثر این قابلمه‌ها را می‌توان بدون دردسر در ماشین ظرفشویی شست. البته بهتر است برای افزایش عمر مفید قابلمه خود چند نکته را در نظر بگیرید:

  • قبل از شستن قابلمه در ماشین ظرفشویی، باقی‌مانده غذا را از روی قابلمه‌ها پاک کنید. این کار به جلوگیری از گرفتگی فیلترماشین ظرفشویی و ایجاد لکه روی ظروف شما کمک می‌کند
  • از قراردادن قابلمه‌های استیل ضد زنگ که دارای دستگیره‌های پلاستیکی هستند در ماشین ظرفشویی خودداری کنید. حرارت و شوینده‌های ماشین ظرفشویی می‌توانند باعث ذوب‌شدن یا تغییر شکل دستگیره‌ها شوند
  • برای جلوگیری از ایجاد لکه‌، قابلمه‌های استیل ضد زنگ را پس از شستشو با دستمال نرم خشک کنید

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید سال‌ها از قابلمه‌های استیل ضد زنگ خود درخشنده و بدون لک استفاده کنید

قابلمه‌های روحی

قابلمه‌های روحی که از جنس ورق قلع هستند، برای پخت‌وپز غذاهای سنتی بسیار مناسب هستند. شستشوی این ظروف با دست، به‌دلیل ایجاد لکه و سیاهی، کاری دشوار است. به‌همین‌دلیل، ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا می‌توان آنها را در ماشین ظرفشویی شست؟

شستشوی گاه به گاه این نوع قابلمه‌ها در ماشین ظرفشویی مشکلی ندارد. اما توجه داشته باشید که شستشوی مکرر آنها در ماشین ظرفشویی به‌مرورزمان باعث تیره‌شدن و از بین رفتن قلع آنها می‌شود.

پس برای افزایش طول عمر این ظروف، شستشوی دستی آنها را در اولویت قرار دهید و فقط در مواقع ضروری از ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید. به‌هیچ‌وجه قابلمه‌های روحی قدیمی را در ماشین ظرف‌شویی نشویید. چرا که این کار می‌تواند باعث زنگ‌زدن آنها شود و ظروف را غیرقابل‌استفاده کند.

قابلمه چدن

 شستشوی گاه‌به‌گاه این نوع قابلمه‌ها در ماشین ظرف‌شویی مشکلی ندارد، اما شستن قابلمه چدن در ماشین ظرفشویی به طور مداوم می‌تواند باعث ترک‌خوردن و پوسته‌شدن لعاب شود. بهتر است برای شستشوی روزانه این نوع قابلمه‌ها از آب گرم و صابون استفاده کنید و از اسکاچ‌های زبر یا شوینده‌های قوی خودداری کنید. شستشوی با دست با آب گرم و صابون و خشک‌کردن کامل بعد از هر بار استفاده، بهترین روش برای نگهداری از این نوع قابلمه‌ها است.

نکات مهم قبل از قرار دادن قابلمه در ماشین ظرفشویی

شستن ظروف در ماشین ظرفشویی

 آبکشی قابلمه‌ها راهی سریع برای ازبین‌بردن باقی‌مانده غذای چسبیده در ماشین ظرفشویی است؛ اما باید نکاتی را برای دریافت نتیجه بهتر، رعایت کنید:

  •  پره‌های ماشین ظرفشویی را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که پره‌ها به‌راحتی می‌چرخند و توسط قابلمه‌ها مسدود نمی‌شوند
  •  تکه‌های بزرگ غذا را از قابلمه‌ها و تابه‌ها جدا کنید. باقی‌ماندن غذا در ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث گرفتگی و بوی بد شود
  •  قابلمه‌های چدنی و مسی را با دست بشویید، این نوع قابلمه‌ها برای شستشو در ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. شستشو با دست به آنها آسیب نمی‌رساند
  •  برچسب‌های برخی از قابلمه‌ها ممکن است در اثر حرارت ماشین ظرفشویی آسیب ببینند. قبل از شستشو در ماشین ظرفشویی، دستورالعمل‌های سازنده را بررسی کنید

نحوه چیدن قابلمه در ماشین ظرفشویی

 نحوه چیدن قابلمه در ماشین ظرفشویی برای شستشوی عالی، بسیار مهم است. پس لازم است که به نکات زیر توجه کنید:

  •  قابلمه را به‌صورت برعکس قرار دهید: این کار به آب و مواد شوینده اجازه می‌دهد تا به تمام قسمت‌های قابلمه، به‌خصوص کف آن، دسترسی داشته باشند
  •  از قفسه پایینی استفاده کنید: قفسه پایینی ماشین ظرفشویی به طور خاص برای ظروف بزرگ مانند قابلمه و تابه طراحی شده است
  •  قابلمه‌ها را به‌صورت مورب یا زاویه‌دار بچینید: این کار به جریان بهتر آب و مواد شوینده در بین قابلمه‌ها کمک می‌کند
  •  از فضای خالی بین قابلمه‌ها استفاده کنید: قابلمه‌ها را خیلی نزدیک به هم قرار ندهید، زیرا این کار مانع از جریان آب و شستشوی کامل آنها می‌شود
  •  از ظروف دیگر برای نگه‌داشتن قابلمه‌ها استفاده کنید: می‌توانید از بشقاب‌ها یا کاسه‌ها برای نگه‌داشتن قابلمه‌های کوچک‌تر در جای خود استفاده کنید
  •  از قراردادن قابلمه‌های سنگین در قفسه بالایی خودداری کنید: قابلمه‌های سنگین می‌توانند لرزش ایجاد کنند و به قفسه‌ها یا سایر ظروف آسیب برسانند
شستن ظروف در ماشین ظرفشویی

 شوینده ماشین ظرفشویی مناسب قابلمه

 انتخاب بهترین شوینده ماشین ظرفشویی برای قابلمه به عوامل مختلفی مانند جنس قابلمه، میزان چربی و لکه، سختی آب و نوع ماشین ظرفشویی بستگی دارد. بااین‌حال، به‌طورکلی، شوینده‌های پودری به دلیل قدرت پاک‌کنندگی بالا، برای شستشوی قابلمه‌های چرب و دارای لکه‌های سفت مناسب‌تر هستند. از طرف دیگر، قرص‌های شوینده راحت‌تر استفاده می‌شوند و می‌توانند برای شستشوی انواع ظروف، از جمله قابلمه، مناسب باشند. ژل‌های شوینده نیز گزینه‌ای ملایم‌تر هستند که به ظروف و ماشین ظرفشویی آسیب نمی‌رسانند. استفاده از نمک و جلادهنده در کنار شوینده، می‌تواند به درخشش بیشتر و تمیزتر شدن قابلمه‌ها کمک کند.

 برخی از برندهای معتبر شوینده ماشین ظرفشویی که برای شستشوی قابلمه مناسب هستند عبارت‌اند از:

  • Finish
  • Fairy
  • Persil
  • Sun
  • Seventh Generation

انتخاب نهایی شوینده به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد.

 کدام قابلمه ها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهیم؟

 به‌طورکلی، شستن قابلمه در ماشین ظرفشویی ایده خوبی نیست، زیرا به دلیل استفاده از مواد شوینده قوی و حرارت بالا، به‌مرورزمان به آنها آسیب می‌زند.

 برخی از قابلمه‌هایی که نباید در ماشین ظرفشویی قرارداد عبارت‌اند از:

  •  قابلمه‌های مسی: مس به مواد شوینده قوی در ماشین ظرفشویی واکنش نشان می‌دهد و تیره و کدر می‌شود.
  •  قابلمه‌های آلومینیومی: شستشوی این قابلمه‌ها در ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث کدرشدن و ازبین‌رفتن رنگ آنها شود.
  •  قابلمه‌های چوبی: حرارت و رطوبت بالا در ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث ترک‌خوردن و شکستن ظروف چوبی شود.
  •  قابلمه‌های دارای روکش‌های پلاستیکی یا چوبی: حرارت بالا در ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث ذوب‌شدن یا جداشدن روکش این قابلمه‌ها شود.
  •  قابلمه گرانیتی: گذاشتن قابلمه گرانیتی در ماشین ظرفشویی و شستشوی مکرر در ماشین ظرفشویی می‌تواند به‌مرورزمان به روکش گرانیتی قابلمه آسیب برساند. این آسیب می‌تواند باعث کنده‌شدن روکش، تغییر رنگ و یا ایجاد خراش روی آن شود

 علاوه بر موارد ذکر شده، قبل از قراردادن هر نوع قابلمه‌ای در ماشین ظرفشویی، باید به دستورالعمل‌های سازنده آن توجه کنید

جمع‌بندی

 شستن قابلمه در ماشین ظرفشویی می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد. از جمله مزایای آن می‌توان به صرفه‌جویی در وقت و آب، تمیزتر شدن ظروف و عدم نیاز به شستشوی دستی اشاره کرد؛ بااین‌حال، معایبی نیز برای این کار وجود دارد. برخی از قابلمه‌ها، به دلیل قرارگرفتن در معرض حرارت و شوینده‌های قوی ماشین ظرفشویی، ممکن است آسیب ببینند و روکش نچسب یا لعاب خود را از دست بدهند.

علاوه بر این، شستشوی مداوم قابلمه‌ها در ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث کدرشدن و مات‌شدن ظروف شود. در نهایت، تصمیم‌گیری برای شستن یا نشستن قابلمه در ماشین ظرفشویی به نوع جنس قابلمه، میزان کثیفی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

اشتراک گذاری : Array