از آنجاییکه قابلمه‌ها ظروف پرمصرفی هستند و اغلب فضای زیادی را در داخل کابینت‌ها اشغال می‌کنند، چیدمان قابلمه در کابینت نکته مهم و حائز اهمیتی است که باید به آن توجه شود. اگر بتوانید با کمک نظم‌دهنده‌ها فضای بیشتری برای نگهداری قابلمه‌ها و سایر ظروف در کابینت‌ها ایجاد کنید، می‌توانید به‌راحتی به لوازم مورد نیاز خود در طول آشپزی دسترسی داشته باشید و از شلختگی و بی‌نظمی در فضای آشپزخانه و داخل کابینت‌ها جلوگیری کنید. به‌طورکلی روش‌های مختلفی برای چیدمان انواع قابلمه در کابینت وجود دارد که در این مقاله برخی از این روش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انتخاب کابینت مناسب برای قابلمه ها

انتخاب کابینت مناسب برای قابلمه در مقاله چیدن در کابینت سایت کاج تفلون

بیشتر آشپزخانه‌های امروزی فضای محدودی دارند و چیدن وسایل و ظروف آشپزخانه به‌خصوص قابلمه‌ها برای بسیاری از افراد کمی چالش‌برانگیز و دردسرساز است. چرا که قابلمه‌ها فضای زیادی را در داخل کابینت‌ها اشغال می‌کنند. بنابراین باید کابینت‌های آشپزخانه طوری طراحی شوند که فضای کافی برای جا دادن ماهیتابه‌ها و قابلمه‌ها وجود داشته باشد.

معمولا کابینت‌های کشویی که در زیر گازهای رومیزی تعبیه می‌شوند، جادار هستند و شما با رعایت چند ترفتد ساده می‌توانید قابلمه‌های خود را در این کابینت‌های کشویی جا دهید و موقع آشپزی به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

علاوه‌بر کابینت‌های کشویی می‌توانید فضای کابینت زیر سینک ظرفشویی را طبقه‌بندی کنید و قابلمه‌های خود را در آنجا قرار دهید. به‌طور کلی ترفند چیدن قابلمه در کابینت بسیار زیاد و متنوع است و شما با کمک آنها می‌توانید با روش‌های خلاقانه‌ای قابلمه‌های خود را در کابینت‌ها جابجا کنید.

شیوه های مختلف چیدن قابلمه در کابینت

طرح و رنگ کابینت تنها برای داشتن یک آشپزخانه شیک و مدرن کافی نیست، بلکه کابینت‌های آشپزخانه باید طوری طراحی شوند که فضای کافی برای جابجایی و نگه‌داری انواع ظروف، به‌خصوص قابلمه‌ها را داشته باشند. بیشتر افراد امروزه به دلیل کاهش مساحت خانه‌ها و به‌خصوص آشپزخانه‌ها، از نبود فضای کافی برای چیدن ظروف و وسایل آشپزخانه شاکی هستند و ادعا دارند کابینت‌ها فضای کافی برای چیدمان قابلمه‌ها ندارند؛ اما با رعایت نکات چیدمان قابلمه در آشپزخانه می‌توانید کار نظم‌دهی قابلمه‌ها و ظروف خود را به راحتی انجام دهید. شیوه‌های مختلفی برای چیدمان انواع قابلمه و ماهیتابه در کابینت‌ها وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چیدمان عمودی قابلمه ها

قراردادن همه قابلمه‌ها روی یکدیگر در کابینت معمولا همیشه ایده خوبی نیست، به‌ خصوص اگر جزو افرادی هستید که زیاد آشپزی می‌کنید و روی خراشیدگی و آسیب دیدگی قابلمه‌ها حساس هستید. اگر قصد مرتب کردن کابینت قابلمه ها را دارید، می‌توانید از فضای عمودی کابینت‌ها بهره‌مند شوید و با کمک قفسه‌ها و شلف‌ها فضای مناسبی برای نگه‌داری قابلمه‌های خود ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با نصب قلاب در فضای عمودی کابینت‌ها، قابلمه‌ها و ماهیتابه‌هایی که زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنید را آویزان کنید.

استفاده از طبقه های جداکننده

استفاده از طبقه های جداکننده در مقاله چیدن در کابینت کاج تفلون

یکی دیگر از روش‌های نظم دهی قابلمه در کابینت آشپزخانه، استفاده از طبقه‌های جداکننده است. شما می‌توانید طبقه‌های جداکننده را در ارتفاع‌های مختلف و متناسب با اندازه قابلمه‌ها در داخل کابینت‌ها نصب کنید و به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. با کمک این نظم‌دهنده‌ها، قابلمه‌ها با فاصله بیشتری از هم قرار می‌گیرند و امکان خراشیدگی و آسیب‌دیدگی آن‌ها به هنگام جابه‌جایی کاهش می‌یابد.

قرار دادن درب قابلمه ها در جای مخصوص

قفسه‌های مخصوصی وجود دارند که به‌صورت کشویی یا ثابت درون کابینت‌ها جا می‌گیرند و فضای کمتری را برای نگهداری قابلمه‌ها و درب آن‌ها اشغال می‌کنند. این قفسه‌ها امکان نگهداری و چیدمان قابلمه و درب آن‌ها را به‌صورت مجزا از یکدیگر فراهم می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

چیدن قابلمه در کشوهای عمیق

شلف داخل کابینت مقاله چیدن در کابینت کاج تفلون

طرح، رنگ و ساختار و فضای کابینت‌هایی که امروزه نصب و اجرا می‌شوند، بسیار متقاوت هستند و اغلب فضاهای کاربردی عمیقی دارند که ظروف و وسایل آشپزخانه را به‌راحتی می‌توان در آن‌ها جای داد. کشوهای عمیقی که زیر گاز و سینک ظرفشویی یا در کابینت‌های جزیره‌ای تعبیه می‌شود، محل مناسبی برای چیدمان و نگهداری قابلمه‌هاست. این کشوها فضای نسبتا بزرگی دارند و شما می‌توانید قابلمه‌های خود را بدون هیچ‌گونه آسیب‌دیدگی به‌صورت جدا از یکدیگر در کشوها قرار دهید.

ایده های خلاقانه چیدمان قابلمه در آشپزخانه

چیدمان قابلمه در کابینت اگر به‌درستی انجام شود، فضای کافی برای سایر ظروف و وسایل آشپزخانه هم وجود خواهد داشت و شما می‌توانید به تمامی وسایل بدون بهم ریختگی نظم کابینت‌ها دسترسی داشته باشید. بااین‌حال اگر آشپزخانه شما کوچک است و کابینت‌ها فضای کافی برای چیدمان قابلمه‌ها ندارند، می‌توانید با کمک ایده‌های خلاقانه قابلمه‌‌های خود را در آشپزخانه طوری جای دهید که دسترسی آسان شما به این ظروف پرمصرف را آسان‌تر کند.

آویزان کردن قابلمه روی دیوار در مقاله چیدن در کابینت کاج تفلون

آویز کردن قابلمه روی دیوار یا زیر کابینت

یکی از ایده‌های جذاب و خلاقانه‌ای که می‌توانید از آن برای چیدمان قابلمه‌ها استفاده کنید، آویزان‌کردن آنها روی دیوار یا زیر کابینت است. شما می‌توانید با کمک قلاب‌های مخصوصی که زیر کابینت‌های دیواری قرار می‌گیرند، ظروفی را که زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنید، آویزان کنید. همچنین می‌توانید از شلف‌های چوبی آماده استفاده کنید و با نصب آن‌ها روی دیوار آشپزخانه، قابلمه‌ها را روی شلف قرار داده و ماهیتابه‌ها را زیر شلف آویزان کنید.

استفاده از گوشه های کابینت

گوشه‌های کابینت معمولا جزو مکان‌هایی هستند که دسترسی به آن‌ها سخت است و بدون استفاده می‌مانند یا بیشتر افراد ترجیح می‌دهند وسایل غیرضروری را در این قسمت‌ها قرار دهند. امروزه با کمک قفسه‌های چرخشی و شلف‌های کشویی که در گوشه‌های کابینت قرار می‌گیرند، فضای بیشتری برای نگهداری وسایل آشپزخانه ایجاد می‌کنند. از آنجاییکه گوشه‌های کابینت معمولا فضای بزرگتری دارند، می‌توانید با اجرای شلف‌های مخصوص قابلمه‌های خود را در این قسمت قرار دهید.

در نظر گرفتن کابینت سوپر مارکتی مخصوص قابلمه

 چیدمان قابلمه در کابینت سوپر مارکتی هم ایده جذابی برای نگهداری از قابلمه‌ها و ماهیتابه‌هاست که امکان دسترسی آسان به این ظروف را برای شما فراهم می‌کنند. اگر بین کابینت‌های آشپزخانه شما یک فضای خالی وجود دارد، می‌توانید با اجرای شلف‌های سوپرمارکتی فضای مخصوصی را برای نگهداری از قابلمه‌های خود بدون هیچگونه خراش و آسیب دیدگی ایجاد کنید.

اصول نگهداری قابلمه ها در کابینت

قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها جزو ظروف ضروری در آشپزخانه هستند که معمولا فضای زیادی در کابینت‌ها اشغال می‌کنند و بیشتر افراد آن‌ها را بدون هیچ توجهی به‌صورت عمودی روی یکدیگر قرار می‌دهند، غافل از اینکه این کار می‌تواند باعث خراشیدگی و آسیب‌دیدگی بدنه قابلمه شود و دسترسی به این ظروف را سخت کند. بنابراین اگر می‌خواهید قابلمه‌های سالمی داشته باشید و در طول آشپزی به آسانی به این ظروف دسترسی داشته باشید، باید با اصول نگهداری قابلمه‌ها در کابینت آشنا باشید.

  • برچسب برای شناسایی سریع قابلمه‌ها: یکی از اصول نگهداری این نوع ظروف در کابینت، استفاده از برچسب‌هاست. با کمک این برچسب‌ها که روی هر شلف یا قابلمه قرار می‌دهید، می‌توانید به‌راحتی قابلمه مورد نظر خود برای آشپزی را انتخاب کنید. علاوه‌بر این، استفاده از برچسب برای شناسایی قابلمه‌ها می‌تواند در نظم دهی کابینت‌های آشپزخانه شما هم نقش مهمی ایفا کند
  •  استفاده از پلاستیک بین قابلمه‌ها برای سالم ماندن آن‌ها: اگر جزو افرادی هستید که سالم‌ماندن ظروف برای‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است، پس باید به اصول نگهداری قابلمه‌ها در کابینت هم توجه داشته باشید. اگر کابینت شما فضای محدودی دارد، برای جا دادن قابلمه در کابینت کوچک مجبورید آن‌ها را روی یکدیگر قرار دهید. با استفاده از پلاستیک‌های مخصوص و ورقه‌های سیلیکونی که در بین این ظروف قرار می‌گیرند، می‌توانید از سالم‌ماندن آنها مطمئن شوید
  • قراردادن قابلمه‌های هم‌اندازه با کاربری یکسان در کنار هم: یکی دیگر از اصول نگهداری قابلمه‌ها در کابینت، قراردادن ظروف اندازه هم در کنار یکدیگر است تا بتوانید راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین با قراردادن قابلمه‌های بسیار بزرگ در انباری، می‌توانید فضای مناسبی در کابینت‌های خود برای نگهداری از ظروف پرکاربردتر ایجاد کنید
  • تعویض یا اهدای قابلمه‌های اضافی: مانند هر وسیله دیگری، قابلمه‌ها نیز بعد از مدتی کیفیت ظاهری و باطنی اولیه خود را از دست می‌دهند و نیاز است که آن‌ها را تعویض کرد. گاهی اوقات نیز تعداد قابلمه‌هایی که داریم، بیشتر از تعداد مورد نیازمان است که در چنین شرایطی می‌توانیم آن ها را اهدا کنیم. توصیه می‌شود، بعد از مدتی استفاده از این ظروف به دلیل مسائل مربوط به سلامتی، آن‌ها را عوض کنید. همچنین، با اهدای قابلمه‌های اضافی، می‌توانید فضای بیشتری در کابینت خود ایجاد کنید و چیدمان مرتب‌تر و بهتری داشته باشید. یکی از اصول نگهداری قابلمه‌ها در کابینت، جداسازی ظروف خراب‌شده وهمچنین اضافی است

جمع‌بندی

یکی از موضوعاتی که ممکن است افراد را به هنگام چیدن ظروف و وسائل خانه درگیر کند، نحوه چیدمان قابلمه در کابینت است. بدون شک همه افراد، به‌ویژه افراد حساس به نظم، توجه زیادی به چگونگی چیدمان وسایل و مرتب‌بودن آن‌ها دارند. از همین رو، در این مقاله تلاش کردیم تا به این موضوع پرداخته و بهترین روش‌های چیدن قابلمه در کابینت و آشپزخانه را بیان کنیم. نظر شما در این مورد چیست؟ لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری : Array