خریدن قابلمه یکی از چالش‌های همیشگی افراد خصوصا بانوان است! چه قابلمه‌ای بخریم؟ کدام جنس سالم‌تر است؟ تفاوت قابلمه سرامیکی و چدن در چیست و … هزاران سوال از این دست ذهن افراد را هنگام خرید، درگیر می‌کند. اغلب اوقات هم رقبای اصلی این مبارزه، قابلمه سرامیکی و چدن هستند که مدام باهم مقایسه می‌شوند. در این مطلب از کاج تفلون می‌خواهیم به شما بگوییم قابلمه سرامیکی یا چدن، کدام بهتر است و راهنمای خرید کاملی به شما ارائه کنیم؛ با ما همراه باشید.

ویژگی های قابلمه چدن

در اولین قدم به سراغ معرفی قابلمه چدن می‌رویم و آن را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم. جنس، چسبندگی، سرعت انتقال دما، ویژگی‌های ظاهری و … را مورد بحث قرار می‌دهیم.

عکس اول قابلمه و تابه چدن در مقاله قابلمه چدن یا سرامیکی، کدام یک بهتر است

جنس مواد سازنده قابلمه چدن

قابلمه‌های چدن از آلیاژ آهن و کربن ساخته می‌شوند. این آلیاژ به دلیل ساختار مولکولی خود، بسیار سنگین و ضخیم است. وزن قابلمه‌های چدن می‌تواند از ۱.۵ تا ۵ کیلوگرم یا بیشتر متغیر باشد. به دلیل وزن بالا، جابجایی و حمل این نوع قابلمه‌ها ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد.

قابلمه چدن از نظر چسبیدگی

تفاوت قابلمه سرامیکی و چدن  در همین مورد است. این قابلمه‌ها به طور سنتی چسبنده هستند. به این معنی که مواد غذایی به راحتی به سطح آنها می‌چسبید و برای جلوگیری از این اتفاق، لازم بود قبل از پخت، قابلمه را با روغن یا کره چرب کرد. با گذشت زمان و پیرفت تکنولوژی روکشی روی این محصولات قرار داده می‌شود که حالت چسبندگی آنها تقریبا از بین برود؛ ولی به اندازه دیگر قابلمه‌ها، نچسب نخواهند بود.

سرعت پخت در قابلمه چدن

این کالاها به دلیل ضخامت و رسانایی گرمایی بالا، گرما را به طور یکنواخت و به آرامی توزیع می‌کنند. این امر باعث می‌شود که پخت غذا در این نوع قابلمه‌ها طولانی‌تر از قابلمه‌های دیگر مانند تفلون یا استیل باشد. اما پخت آهسته و یکنواخت در قابلمه‌های چدن، مزایایی مانند طعم و مزه بهتر غذا و حفظ ارزش‌های غذایی آن را به همراه دارد.

ظروف چدن مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند. می‌توان از آنها در فر، اجاق گاز و حتی روی شعله مستقیم آتش استفاده کرد. به دلیل مقاومت حرارتی بالا، قابلمه‌های چدن برای پخت و پز با دمای بالا و طولانی مدت مانند پخت خورشت، ته چین، و برنج مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین قابلمه برای پخت برنج کدام است؟

ویژگی های ظاهری قابلمه چدن

قابلمه‌های چدن در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی موجود هستند. طرح‌های سنتی مانند قابلمه‌های گرد با درب چدنی و طرح‌های مدرن مانند قابلمه‌های مربعی با در شیشه‌ای از جمله آنها هستند.

چدن در مقاله قابلمه چدن یا سرامیکی، کدام یک بهتر است

تنوع طرح و رنگ

  • طرح‌های سنتی: قابلمه‌های گرد با درب چدنی
  • طرح‌های مدرن: قابلمه‌های مربعی با در شیشه‌ای
  • رنگ‌های متنوع: مشکی، قهوه‌ای، قرمز، آبی و غیره

تنوع طرح و رنگ این ظروف به شما امکان می‌دهد تا قابلمه‌ای را انتخاب کنید که با سلیقه و دکور آشپزخانه شما مطابقت داشته باشد.

ویژگی های قابلمه سرامیکی

حالا که ویژگی‌های قابلمه چدنی را شناختید، به سراغ قابلمه سرامیکی می‌رویم تا بهتر درک کنیم فرق قابلمه سرامیکی و چدن در چه جزئیاتی است. 

ظرف سرامیک در مقاله قابلمه چدن یا سرامیکی، کدام یک بهتر است

جنس مواد سازنده قابلمه سرامیکی

بدنه قابلمه‌های سرامیکی از جنس فلز (معمولاً آلومینیوم یا چدن) با روکش سرامیکی ساخته می‌شوند. روکش سرامیکی از ذرات ریز سرامیک و مواد پلیمری تشکیل شده است. همچنین لازم است بدانید وزن ظروف سرامیکی به جنس بدنه و ضخامت روکش سرامیکی بستگی دارد.

قابلمه سرامیکی از نظر چسبیدگی

روکش سرامیکی خاصیت نچسب دارد و از چسبیدن غذا به سطح قابلمه جلوگیری می‌کند. به دلیل همین می‌توانید با استفاده از روغن کمتر یا بدون روغن، غذا بپزید و شستشوی قابلمه‌های سرامیکی آسان است.

سرعت پخت در قابلمه سرامیکی

قابلمه‌های سرامیکی رسانای ضعیف گرما هستند و به نسبت قابلمه‌های فلزی دیرتر گرم می‌شوند. این مهم‌ترین تفاوت قابلمه سرامیکی و چدن است. از سوی دیگر گرما در این ظروف به طور یکنواخت پخش می‌شود و از پخت غیریکسان غذا جلوگیری می‌کند. به دلیل ضعیف بودن رسانای گرما، بهتر است از شعله ملایم برای پخت غذا در قابلمه‌های سرامیکی استفاده کنید. 

ویژگی های ظاهری قابلمه سرامیکی

قابلمه‌های سرامیکی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی موجود هستند. ظاهر جذاب و براق این ظروف به چشم‌نوازی آشپزخانه شما می‌افزاید. همچنین روکش سرامیکی تا حدی در برابر خط و خش مقاوم است. اگر به فکر خرید سرویس قابلمه جذاب هستید، می توانید قابلمه های سرامیکی را در لیست انتخاب های خود قرار دهید.

ظرف سرامیک در مقاله قابلمه چدن یا سرامیکی، کدام یک بهتر است

تفاوت قابلمه سرامیکی و چدن از نظر کاربرد 

قابلمه‌های سرامیکی و چدن هر دو از محبوب‌ترین جنس‌های قابلمه در بازار هستند. هر کدام از این ظروف مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای نوع خاصی از پخت و پز مناسب تر هستند. مقایسه قابلمه چدن و سرامیکی با در نظر گرفتن نکات زیر آسان‌تر می‌شود:

قابلمه‌های سرامیکی

قابلمه سرامیکی مناسب است برای:

  • پخت غذاهایی با رطوبت بالا مانند خورشت، سوپ، سس و …
  • پخت غذاهای بدون نیاز به روغن زیاد
  • گرم کردن یا پخت غذا در فر

ضعف ها و مشکلات قابلمه های سرامیکی:

  • برای پخت غذاهایی با حرارت بالا (مانند سرخ کردن) مناسب نیست
  • عدم استفاده از قاشق و ملاقه فلزی
  • قرار دادن در ماشین ظرفشویی (برخی از مدل‌ها در ماشین ظرفشویی قابل شستشو هستند)

بیشتر بخوانید: تفاوت قابلمه تفلون و گرانیت

قابلمه های چدنی

قابلمه چدن مناسب است برای:

  • پخت غذاهای با حرارت بالا مانند سرخ کردن، کباب کردن و …
  • پخت غذا به صورت آهسته و ملایم
  • استفاده در فر

ضعف ها و مشکلات قابلمه های چدن:

  • برای پخت غذاهای اسیدی حاوی گوجه فرنگی و لیمو مناسب نیست
  • زنگ زدن در صورت عدم مراقبت صحیح
  • وزن بسیار بالا
ویژگیقابلمه سرامیکیقابلمه چدنی
جنسفلز با روکش سرامیکیچدن
وزنسبک‌ترسنگین‌تر
چسبندگینچسبنیاز به روغن بیشتر
پخت یکنواختبلهبله
مقاومت حرارتیتا ۴۰۰ درجه سانتیگرادتا ۲۶۰ درجه سانتیگراد
شستشوآسان‌تردشوارتر
زنگ زدگیخیربله (در صورت عدم مراقبت)
قیمتبالامتوسط

در نهایت، انتخاب نوع قابلمه به نیازها و نوع پخت و پز شما بستگی دارد. اگر به دنبال قابلمه‌ای نچسب، با پخت یکنواخت و ظاهری زیبا هستید، ظروف سرامیکی گزینه مناسبی هستند. اما اگر به دنبال قابلمه‌ای با مقاومت حرارتی بالا، مناسب برای پخت و پز با حرارت بالا و قیمت مناسب هستید، قابلمه‌های چدنی گزینه بهتری هستند.

قابلمه سرامیکی از نظر سلامتی بهتر است یا چدن؟

از نظر شما سالمترین ظروف برای پخت و پز کدام است؟ انتخاب بین قابلمه سرامیکی و چدنی از نظر سلامتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. ظروف سرامیکی بدون نیاز به روکش نچسب، هنگام پخت مانع از آسیب مواد مضری مانند PFAS (اسید پرفلوئورواکتانوئیک) و PTFE (پلی تترا فلوئورواتیلن) و سایر مواد شیمیایی مضر می‌شود. در مقایسه بین قابلمه‌های چدنی و سرامیکی، سرامیکی انتخابی سالم‌تر است. چرا سرامیکی؟

  • سطحی صاف و صیقلی: دیگر نگران چسبیدن غذا به ظرف نباشید. سطح صاف و نچسب سرامیکی، پخت و پز و شستشوی ظروف را آسان می‌کند
  • عاری از PFAS و PTFE: برخلاف ظروف نچسب سنتی، سرامیکی هیچ‌گونه مواد شیمیایی مضری مانند PFAS و PTFE که می‌توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند، ندارد
  • انتخابی سالم‌تر: اگر به دنبال ظروفی سالم‌تر هستید، سرامیکی انتخابی ایده‌آل است. سرامیک در مقایسه با چدن، به دلیل عدم زنگ‌زدگی و آزاد نکردن آهن اضافی، گزینه‌ای سالم‌تر برای پخت و پز محسوب می‌شود

عمر قابلمه چدن بیشتر است یا سرامیکی؟

در بررسی تفاوت قابلمه سرامیکی و چدن باید گفت عمر قابلمه چدن به طور کلی بیشتر از قابلمه سرامیکی است. چدن به دلیل ساختار قوی، در برابر خراشیدگی، ضربه و حرارت بالا مقاوم‌تر از سرامیک است. لازم است بدانید چدن در صورت مراقبت صحیح (چرب کردن قبل از استفاده و خشک کردن کامل بعد از شستشو) زنگ نمی‌زند، در حالی که سرامیک ممکن است در اثر شستشوی نامناسب یا استفاده از قاشق و چنگال فلزی، خراشیده و آسیب ببیند.

مقایسه قابلمه سرامیکی و چدن از نظر قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های این ظروف سوای تفاوت پوشش چدن و قابلمه سرامیکی، قیمت آنهاست که نقش مهمی در تصمیم‌گیری برای خرید دارد. معمولا قابلمه‌های سرامیکی قیمتی پایین‌تر از چدن‌ دارند. البته این موضوع به برند و ابعاد محصول انتخابی هم برمی‌گردد؛ اما به‌طور کلی ظروف سرامیک اقتصادی‌ترند.

جمع بندی

در این مقاله از کاج تفلون به موضوع تفاوت قابلمه سرامیکی و چدن پرداختیم و تلاش کردیم این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کنیم. در نهایت این شما هستید که برای خرید محصول مورد نیاز خود تصمیم می‌گیرید. برای خرید هر کدام از این محصولات می‌توانید به فروشگاه ما سر بزنید و کالاهایی تضمینی و با اصالت بخرید.

اشتراک گذاری : Array