قابلمه گرانیت بخریم یا تفلون؟ این سوال پرتکرار همه افراد و خانواده‌هایی است که می‌خواهند آشپزخانه خود را تجهیز کنند و انتخابی سالم و امن داشته باشند. گرانیت و تفلون هم دو رقیب سرسخت هستند که انتخاب را برای همه پیچیده می‌کنند. در این مطلب از مجله کاج تفلون به سراغ فرق قابلمه تفلون با گرانیت می‌رویم و تفاوت‌های اساسی هرکدام را بررسی می‌کنیم. به این ترتیب شما در نهایت با دید بهتری انتخاب می‌کنید و آسوده‌خاطرید که محصول مناسبی خریداری کرده‌اید.

ویژگی های قابلمه تفلون

فرمول شیمیایی تفلون (C۲F۴)n است. تفلون سال‌هاست وارد زندگی ما شده است و همیشه بر مزایا و معایب آن هم جنگ است! قابلمه‌های تفلون که در ایران با عنوان قابلمه نچسب شناخته می‌شوند یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند. تفلون نام تجاری پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) است که یک فلوئوروپلیمر مصنوعی است.

تابه تفلون در مقاله قابلمه تفلون یا گرانیت، کدام یک بهتر است

جنس مواد سازنده قابلمه تفلون

تفاوت پوشش تفلون با گرانیت قابلمه بسیار است. قابلمه‌های تفلون از جنس آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. پوشش داخلی این قابلمه‌ها از تفلون (پلی تترافلوئورواتیلن) ساخته شده است که نچسب است. این محصولات به دلیل بدنه آلومینیومی سبک هستند و جابجایی آنها آسان است. البته در نظر داشته باشید قابلمه‌های تفلون با بدنه فولاد ضد زنگ سنگین‌تر هستند اما مقاوم‌تر و با دوام‌تر نیز هستند. این ویژگی ها شامل سرویس قابلمه کاج تفلون هم می شوند.

قابلمه تفلون از نظر چسبیدگی

به دلیل پوشش تفلون، غذا به این قابلمه‌ها نمی‌چسبد و شستشوی آنها آسان است. البته با گذشت زمان و استفاده مکرر، پوشش تفلون ممکن است خراشیده شود و خاصیت نچسب خود را از دست بدهد.

سرعت پخت در قابلمه تفلون

فرق قابلمه تفلون با گرانیت در این مورد دیده می‌شود. قابلمه‌های تفلون به دلیل رسانایی گرمایی بالا، غذا را سریعتر می‌پزند. این قابلمه‌ها تا دمای ۲۶۰ درجه سانتیگراد (۵۰۰ درجه فارنهایت) مقاوم هستند. مهم است بدانید که استفاده از شعله زیاد و حرارت مستقیم به مدت طولانی می‌تواند به پوشش تفلون آسیب برساند. تفلون در دمای بالای ۳۰۰ درجه سانتی گراد تجزیه می‌شود و گازهای سمی آزاد می‌کند.

ویژگی های ظاهری قابلمه تفلون

قابلمه‌های تفلون در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود هستند. اما طرح ها و رنگ های آنها به تنوع قابلمه‌های استیل یا چدنی نیست. نکته بسیار مهم این است که هنگام خرید قابلمه تفلون، به دنبال طرح‌ها و رنگ‌های با کیفیت باشید که به راحتی کمرنگ یا پوسته پوسته نمی‌شوند.

سرویس قابلمه تفلون در مقاله قابلمه تفلون یا گرانیت، کدام یک بهتر است

ویژگی های قابلمه گرانیت 

آن‌سوی این رقابت، قابلمه‌های گرانیت هستند. برای درک بهتر فرق قابلمه تفلون با گرانیت باید ویژگی‌های این محصول را هم بشناسید و نهایتا تصمیم بگیرید که قابلمه گرانیت یا تفلون، کدام بهتر است؟ در ادامه همه جزئیات را بررسی می‌کنیم.

تابه گرانیتی در مقاله قابلمه تفلون یا گرانیت، کدام یک بهتر است

جنس مواد سازنده قابلمه گرانیت

فرق قابلمه تفلون با گرانیت در همین مورد است. قابلمه گرانیتی از جنس آلومینیوم یا چدن با روکش نچسب گرانیتی ساخته می‌شوند. همچنین روکش گرانیتی از ذرات سرامیک و مواد پلیمری تشکیل شده است. به طور کلی، این ظروف از قابلمه‌های چدنی سبک‌تر اما از قابلمه‌های تفلون سنگین‌تر هستند.

قابلمه گرانیت از نظر چسبیدگی

در  مقایسه قابلمه تفلون و گرانیت این مهم است که هر دو نچسب هستند. سرویس‌های گرانیتی به دلیل روکش نچسبی که دارند، از چسبیدن غذا به جداره‌ها جلوگیری می‌کنند. تولیدات باکیفیت این محصول در برابر خراش مقاوم هستند، اما باید از قاشق و ملاقه‌های فلزی برای هم زدن غذا استفاده نکنید.

سرعت پخت در قابلمه گرانیتی

قابلمه‌های گرانیتی به طور یکنواخت گرما را پخش و به پخت سریع و یکسان غذا کمک می‌کنند. این قابلمه‌ها تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد در فر قابل استفاده هستند.

ویژگی های ظاهری قابلمه گرانیت

ظروف پخت‌وپز گرانیتی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و شستشوی بسیار آسانی دارند.

قابلمه گرانیتی در مقاله قابلمه تفلون یا گرانیت، کدام یک بهتر است

تفاوت قابلمه گرانیت و تفلون از نظر کاربرد 

 مقایسه قابلمه تفلون و گرانیت از جهت کاربردها و مزایا و معایب را در ادامه این بخش مورد بحث قرار می‌دهیم.

قابلمه‌های گرانیتی

  • مناسب برای پخت انواع غذاها: به خصوص غذاهایی که به راحتی می چسبند مانند ته چین، مرغ سرخ شده، و پیتزا
  • مقاومت در برابر حرارت: قابلمه‌های گرانیتی تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد در فر قابل استفاده هستند
  • شستشو: به راحتی شسته می‌شوند و می‌توان آنها را در ماشین ظرفشویی قرار داد

بیشتر بخوانید: لیست لوازم ضروری آشپزخانه برای جهیزیه عروس

قابلمه‌های تفلون

  • مناسب برای: پخت غذاهای کم چرب و آب پز
  • مقاومت در برابر حرارت: قابلمه‌های تفلون را نباید در فر قرار داد
  • شستشو: ظروف تفلون را باید با دست شست و از قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی خودداری کرد
ویژگیقابلمه گرانیتیقابلمه تفلون
جنس روکشسرامیک و مواد پلیمریتفلون
چسبندگی غذاکمکم
مقاومت در برابر خراشبیشترکمتر
مقاومت در برابر حرارتتا ۲۰۰ درجه سانتی گرادنباید در فر قرار داد
شستشومی‌توان در ماشین ظرفشویی قرار دادبا دست شسته شود
قیمتنسبتاً بالاارزان‌تر

انتخاب نوع قابلمه به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد و فرق قابلمه تفلون با گرانیت را بادقت بررسی کنید. اگر به دنبال قابلمه‌ای هستید که برای پخت انواع غذاها مناسب باشد و به راحتی شسته شود، قابلمه‌های گرانیتی گزینه مناسبی هستند. اما چنانچه به دنبال قابلمه‌ای ارزان‌تر هستید و برای پخت غذاهای کم چرب و آب پز از آن استفاده می‌کنید، قابلمه‌های تفلون را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قابلمه گرانیتی از نظر سلامتی بهتر است یا تفلون؟ 

قابلمه‌های مدرن گرانیتی از فولاد کم کربن ساخته شده‌اند. روی این فلز، پوششی از مینا چینی لعابی قرار گرفته که باعث می‌شود نگرانی بابت مواد شیمیایی مضر نداشته باشید. البته که تا زمانی که به این پوشش چینی آسیبی وارد نشود، قابلمه‌های گرانیتی کاملا ایمن هستند. بر خلاف تابه‌های تفلون، هیچ دود سمی از این قابلمه‌ها خارج نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین قابلمه ها از نظر سلامتی را در مقاله “سالم ترین ظروف برای پخت غذا” بخوانید.

عمر قابلمه گرانیتی بیشتر است یا تفلون؟

یک نکته کلیدی در درک فرق قابلمه تفلون با گرانیت همین است. عمر قابلمه گرانیتی به طور کلی بیشتر از قابلمه تفلون است. قابلمه‌های گرانیتی به دلیل روکش سرامیکی خود، در برابر خراش مقاوم‌تر از قابلمه‌های تفلون هستند. خراشیدگی روکش تفلون، نچسب بودن آن را از بین می‌برد و ورود مواد شیمیایی تفلون به غذا را به دنبال دارد.

نکاتی برای افزایش عمر قابلمه:

  • از قاشق و ملاقه‌های چوبی یا سیلیکونی استفاده کنید
  • از شوینده‌های ملایم استفاده کنید
  • قابلمه را خالی روی حرارت قرار ندهید
  • بعد از هر بار استفاده، قابلمه را بشویید

مقایسه قابلمه گرانیتی و تفلون از نظر قیمت

قابلمه‌های گرانیتی به طور کلی از قابلمه‌های تفلون گران‌تر هستند. اما اگر به دنبال قابلمه‌ای هستید که عمری طولانی‌تر داشته باشد و نچسب بودن آن برایتان اهمیت دارد، ظروف گرانیتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

جمع بندی

در نهایت و پس از بررسی نقاط تفاوت قابلمه گرانیت و تفلون باید تصمیم گرفت. ظروف پخت و پز سنگ گرانیت دارای مزایایی هستند. به عنوان مثال، سالم و غیر سمی است (اگر پوشش چینی آسیب نبیند). همچنین سبک وزن، بادوام و تمیز کردن آن آسان هستند. اما این شما هستید که باید در این باره تصمیم‌گیری کنید. اگر همچنان برای خرید یکی از این محصولات سردرگم هستید، کاج تفلون با ارائه محصولاتی باکیفیت از بهترین برندها به شما کمک می‌کند تا کالایی اصیل و کاربردی بخرید. حالا که فرق قابلمه تفلون با گرانیت را می‌دانید، انتخاب شما کدام است؟

اشتراک گذاری : Array