سوختگی قابلمه‌ها داستانی همیشگی در آشپزخانه‌هاست. گاهی اوقات به دلیل بی‌دقتی و مشغله‌های زندگی، غذا در قابلمه می‌سوزد و لکه‌های سیاه و زشت ته قابلمه باقی می‌ماند. تمیز کردن این لکه‌ها کار سختی است و ممکن است با شستشوی معمولی پاک نشوند. اما نگران نباشید! در این مقاله، چند روش ساده و موثر برای تمیز کردن قابلمه به شما معرفی می‌کنیم. این روش‌ها با استفاده از مواد ساده و در دسترس مانند جوش شیرین، سرکه، نمک، مایع ظرفشویی و … انجام می‌شود. پس با ما همراه باشید تا با ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته آشنا شوید و به راحتی از شر لکه‌های سیاه و زشت خلاص شوید.

بهترین مواد برای تمیز کردن قابلمه سوخته

برای تمیز کردن قابلمه سوخته، مواد مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از بهترین مواد عبارت‌اند از:

آب جوش برای تمیز کردن قابلمه سوخته

آب جوش، راه حلی ساده و در عین حال موثر برای تمیز کردن قابلمه سوخته است. حرارت آب جوش به نرم شدن ذرات سوخته غذا کمک می‌کند و به این ترتیب، جدا کردن آنها از سطح قابلمه آسان‌تر می‌شود. برای استفاده از این روش، کافی است مقداری آب جوش داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا چند دقیقه بجوشد. سپس، شعله را خاموش کنید و با استفاده از یک قاشق چوبی یا اسکاچ، ذرات سوخته را به آرامی از سطح قابلمه جدا کنید.

سرکه و جوش شیرین

سرکه و جوش شیرین، دو ماده‌ی بسیار قدرتمند برای تمیز کردن لکه‌های سوخته‌ی قابلمه هستند. برای استفاده از این روش، ابتدا مقداری سرکه سفید و آب را روی حرارت قرار دهید و کمی صبر کنید تا محلول بجوشد سپس آن را روی لکه‌های سوخته بریزید و اجازه دهید تا چند دقیقه بماند. پس از آن، جوش شیرین را روی سرکه بپاشید. ترکیب سرکه و جوش شیرین، واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند و به تولید گاز دی‌اکسید کربن منجر می‌شود. این گاز به همراه خاصیت اسیدی سرکه و قلیایی جوش شیرین، ذرات سوخته را از سطح قابلمه جدا می‌کند.

تمیز کردن قابلمه سوخته با نمک

تصویر تمیز کردن قابلمه سوخته با نمک در مقاله ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته

برای تمیز کردن قابلمه سوخته با نمک، ابتدا مقدار قابل توجهی نمک کف قابلمه بریزید. سپس تا جایی که ممکن است آب داخل قابلمه بریزید و آن را به مدت چند ساعت، ترجیحاً یه شب تا صبح، روی اجاق قرار دهید.

در طول این زمان، نمک به تدریج لکه‌های سوخته را نرم و از بین می‌برد. اگر بعد از این مدت، لکه‌ها به طور کامل از بین نرفتند، قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید تا آب بجوشد. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید آب خنک شود. در نهایت، با استفاده از یک پارچه نرم، کف قابلمه را به آرامی تمیز کنید. خواهید دید که لکه‌های سوخته به راحتی جدا می‌شوند و قابلمه شما مثل روز اول، تمیز و درخشان می‌شود.

رفع سوختگی قابلمه با لیمو

تصویر تمیز کردن قابلمه سوخته با لیمو در مقاله ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته

برای رفع سوختگی مواد غذایی از قابلمه، به دو یا سه عدد لیمو، مقداری آب و کمی حوصله نیاز دارید. لیموها را به چهار قسمت تقسیم کنید و آنها را در قابلمه سوخته قرار دهید. سپس به اندازه‌ای آب به قابلمه اضافه کنید که لیموها را بپوشاند.حالا قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید. پس از جوش آمدن، شعله را خاموش کرده و آب و لیموها را از قابلمه خارج کنید. خواهید دید که اسید موجود در لیمو، لکه‌های سوخته را نرم کرده و به راحتی از بین می‌برد.

در نهایت، با استفاده از یک اسکاچ یا اسفنج نرم، باقی‌مانده لکه‌ها را به آرامی تمیز کنید. این روش، یک راه حل ساده، طبیعی و موثر برای تمیز کردن قابلمه‌های سوخته است.

پاک کردن سوختگی قابلمه با نوشابه

تصویر تمیز کردن قابلمه سوخته با نوشابه در مقاله ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته

استفاده از نوشابه یک روش ساده و کم هزینه برای از بین بردن سوختگی‌های قابلمه است. برای این کار باید قابلمه سوخته را با نوشابه گازدار پر کنید و به مدت چند ساعت صبر کنید. اسید موجود در نوشابه، لکه‌های غذای چسبیده به کف قابلمه را شل می‌کند و به راحتی جدا می‌شود. بعد از چند ساعت، با کمک یک کاردک می‌توانید به آرامی کف قابلمه را تمیز کنید و سپس با یک اسکاچ معمولی باقی‌مانده غذا را پاک کنید.

قرص ماشین ظرفشویی برای رفع سوختگی قابلمه

تصویر تمیز کردن قابلمه سوخته با قرض ماشین لباسشویی در مقاله ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته

برای تمیز کردن قابلمه سوخته، ابتدا مقدار کمی آب در آن بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا آب گرم شود. سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و یک عدد قرص ماشین ظرف‌شویی را روی قسمت‌های سوخته بکشید. قرص به تدریج شروع به حل شدن و پاک کردن لکه‌های سوخته می‌کند. بعد از چند دقیقه، قابلمه را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی بشویید تا کاملاً تمیز شود.

رفع سوختگی قابلمه با ورقه آلومینیومی

تصویر تمیز کردن قابلمه سوخته با ورقه آلومینیومی در مقاله ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته

برای تمیز کردن قابلمه سوخته، به جوش شیرین و ورقه آلومینیومی نیاز دارید. ابتدا مقدار زیادی جوش شیرین را روی قسمت‌های سوخته بریزید و سپس به آن آب اضافه کنید تا خمیری به دست آید. سپس یک ورقه آلومینیومی را مچاله کرده و با استفاده از آن، خمیر جوش شیرین را روی لکه‌های سوخته بکشید. این کار باعث می‌شود تا لکه‌ها و ذرات غذا به آرامی از بین بروند. در نهایت، قابلمه را با آب گرم و صابون بشویید تا کاملاً تمیز شود.

کرم تار تار برای تمیز کردن سوختگی قابلمه

کرم تارتار یک جایگزین عالی برای جوش شیرین در تمیز کردن قابلمه سوخته است. برای استفاده از این روش، یک قاشق غذاخوری کرم تارتار را با یک فنجان آب مخلوط کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید و پس از آن شعله را خاموش کنید. بعد از خنک شدن، محلول را به کف قابلمه سوخته بمالید و با یک اسکاچ نرم آن را تمیز کنید. خواهید دید که لکه‌های سوخته به راحتی از بین می‌روند و قابلمه شما دوباره درخشان می‌شود.

رفع سوختگی قابلمه با نرم کننده لباس

برای تمیز کردن قابلمه سوخته با نرم کننده لباس، ابتدا مقداری آب داخل قابلمه بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش آید. سپس یک قاشق غذاخوری نرم کننده لباس به آب جوش اضافه کنید و شعله را خاموش کنید. اجازه دهید قابلمه به مدت چند ساعت یا حتی یک شب در همین حالت بماند تا نرم کننده به خورد لکه های سوخته رفته و آنها را نرم کند. بعد از گذشت این زمان، با استفاده از یک اسکاچ یا قاشق چوبی، لکه های سوخته را به آرامی از کف قابلمه جدا کنید.

تمیز کردن سوختگی قابلمه با ورق های خشک کن

تصویر تمیز کردن قابلمه سوخته با ورق‌های خشک کن در مقاله ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته

برای استفاده از این روش، ابتدا قابلمه را با آب گرم خیس کنید و سپس چند ورق خشک کن را روی قسمت سوخته قرار دهید. به طوری که تمام سطح سوخته را بپوشاند. حالا حدود یک ساعت صبر کنید. در این مدت، مواد موجود در ورق خشک کن به همراه آب، به آرامی جرم و چربی‌های سوخته را از بین می‌برند. بعد از یک ساعت، ورق‌ها را بردارید و با یک اسکاچ نرم به آرامی روی قسمت سوخته بکشید. خواهید دید که جرم و چربی‌ها به راحتی جدا و قابلمه شما تمیز می‌شود.

بهترین روش تمیز کردن سوختگی قابلمه استیل

تصویر تمیز کردن قابلمه استیل سوخته در مقاله ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته

بهترین روش برای تميز كردن سوختگی قابلمه استیل به شدت سوختگی بستگی دارد. برای سوختگی‌های تازه از جوش شیرین و آب داغ استفاده کنید. خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید و آن را روی قسمت سوخته بمالید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس با اسکاچ ملایم آن را بشویید. برای سوختگی‌های شدیدتر، می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. قابلمه را با آب پر کنید و یک فنجان سرکه سفید به آن اضافه کنید. 30 دقیقه بجوشانید و سپس شعله را خاموش کنید. بگذارید قابلمه خنک شود و سپس با اسکاچ آن را بشویید.

تمیز کردن قابلمه روحی سوخته

برای تميز كردن قابلمه روحی سوخته، چند روش ساده و موثر وجود دارد:

  1. روش اول: مقداری آب در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس، جوش شیرین را به آب اضافه کنید و به جوشیدن ادامه دهید. بعد از چند دقیقه، شعله را خاموش کنید و بگذارید قابلمه خنک شود. سپس، با اسکاچ ملایم قسمت‌های سوخته را بسابید
  2. روش دوم: مقداری سرکه سفید را در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. بعد از چند دقیقه، شعله را خاموش کنید و بگذارید قابلمه خنک شود. سپس، با از اسکاچ ملایم برای پاك كردن سوختگی قابلمه روحی استفاده کنید

بهترین راه تمیز کردن سوختگی قابلمه تفلون

راهکارهای تميز كردن قابلمه سوخته تفلون استفاده از سرکه و جوش شیرین است. برای این کار، ابتدا مقداری آب در قابلمه بریزید تا سطح سوخته را بپوشاند. سپس 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1 فنجان سرکه سفید به آن اضافه کنید. شعله را روشن کنید و مخلوط را به جوش بیاورید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا محلول بجوشد و سپس شعله را خاموش کنید. بعد از خنک شدن قابلمه، با یک اسکاچ نرم یا قاشق چوبی به آرامی قسمت های سوخته را پاک کنید.

جمع بندی
تمیز کردن قابلمه سوخته
، هرچند چالش‌برانگیز، با کمی صبر و حوصله امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های گفته شده، سطح سوخته را تمیز کنید. در حین تمیزکاری، به خاطر داشته باشید که از لباس و دستکش مناسب استفاده کنید تا از سلامتی خود و اطرافیانتان محافظت کنید.

اشتراک گذاری : Array