برنج پخته شده برای هر ذائقه ایرانی همواره یادآور عطر و بوی سفره‌های مهمانی در دورهمی‌های خانوادگی، کنار زرشک و زعفران است. کدبانوهای ایرانی همیشه از بهترین و به‌روزترین تکنیک‌های موجود برای پخت بهتر برنج که شامل قدکشیدن، خورد نشدن دانه‌های آن و ترد شدن ته‌دیگ می‌شود، استفاده می‌کنند.

پخت برنج پر از نکات و تکنیک‌های طلایی مانند میزان بودن آب برنج، روغن، نمک و موارد دیگر است که کم و زیاد بودن هر کدام از آن‌ها می‌تواند بر پخت نهایی آن، تأثیر بگذارد. در کنار این موارد، انتخاب بهترین قابلمه برای پخت برنج نیز از عوامل تأثیرگذار در پخت برنج محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم که کدام قابلمه برای پخت برنج مناسب است؟ با ما همراه شوید.

 بررسی انواع قابلمه برای پخت برنج

 یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در خوش طعم شدن برنج یا در اصطلاح خمیر نشدن آن، پخت یکنواخت و پخش دما در تمام قابلمه به صورت یکسان، است. یکی از گزینه‌های رایج و مناسب برای پخت برنج، قابلمه‌های نچسب هستند، مخصوصاً برای افرادی که تجربه زیادی در آشپزی ندارند. بهترین قابلمه برای پخت برنج شامل قابلمه‌هایی چون قابلمه تفلون، گرانیتی، سرامیکی، استیل، چدنی و روحی است که در ادامه مطلب بیشتر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

 پخت برنج در قابلمه تفلون

 قابلمه تفلون، روکش نچسب دارد و می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای پخت برنج در نظر گرفت. قابلمه تفلون، توسط برندهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. قطعاً افرادی که به دنبال خرید ظروف با طول عمر بالا هستند باید به سراغ برندهای معتبر باشند؛ اما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که صرفاً هر برند معتبری، تعیین‌کننده طول عمر ظروف نیست و چگونگی استفاده شما از قابلمه نیز اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال در هنگام استفاده از قابلمه‌های تفلون باید از کفگیرهای چوبی برای کشیدن برنج و ته‌دیگ استفاده کنید. به طور کلی می‌توان گفت ضخامت و مقاومت قابلمه‌های تفلون، نسبت به قابلمه‌های گرانیتی کمتر است.

عکس قابلمه تفلون در مقاله بهترین قابلمه برای پخت برنج کدام است؟

 پخت برنج در قابلمه گرانیتی

 مناسبترین قابلمه برای برنج پختن، قابلمه گرانیتی است. این روزها، قابلمه‌های گرانیتی به دلیل زیبایی، کیفیت و قیمت مناسبی که دارند، از فروش ویژه‌ای برخوردار هستند؛ به طوری که علاوه بر خانم‌های خانه‌دار، بیشتر نوعروسان نیز تمایل دارند که در جهیزیه خود، بهترین قابلمه گرانیتی را داشته باشند. در هنگام پخت برنج در قابلمه گرانیتی، به خوبی متوجه توزیع یکسان حرارت در آن می‌شوید. ساختار این قابلمه‌ها به گونه‌ای است که نه تنها برنج، بلکه مواد غذایی دیگر نیز در آن به خوبی پخته می‌شوند و هیچ تغییری در رنگ و عطر غذا ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین قابل گرانیتی یک قابلمه نچسب برای برنج محسوب می‌شود.

عکس قابلمه گرانیت در مقاله بهترین قابلمه برای پخت برنج کدام است؟

 پخت برنج در قابلمه سرامیکی

مواد تشکیل‌دهنده قابلمه‌های سرامیکی، فاقد مواد شیمیایی هستند و قابلمه‌های سرامیکی در برابر خط و خش، از نظر مقاومت در جایگاه بالا و ویژه‌ای قرار دارند؛ اما نکته‌ای که در هنگام استفاده از آن‌ها باید مورد توجه قرار داد، این مورد است که احتمال شکستگی ظروف سرامیکی وجود دارد؛ بنابراین باید از این ظروف به دقت نگهداری کنید و آن‌ها را در جای مناسب قرار دهید تا از ارتفاع سقوط نکنند.

امروزه افراد به سلامت خود توجه بسیار زیادی دارند و به دنبال ظروفی هستند که در تهیه روکش آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده نشده باشد. این ویژگی در قابلمه‌های پیرکس نیز وجود دارد؛ اما بهتر است که این قابلمه‌ها را به صورت مستقیم روی شعله قرار ندهید تا به شوک حرارتی دچار نشوند.

عکس قابلمه سرامیک در مقاله بهترین قابلمه برای پخت برنج کدام است؟

 پخت برنج در قابلمه استیل

 یکی دیگر از قابلمه‌هایی که معمولاً از آن برای پخت برنج استفاده می‌شود، قابلمه استیل است. با توجه به ظرافتی که قابلمه‌های استیل دارند، از آن‌ها بیشتر برای پخت غذاهایی چون آش، سوپ و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. حرارت در قابلمه‌های استیل به سرعت در همه جای قابلمه نفوذ می‌کند؛ به همین دلیل امکان سوختن برنج در این نوع قابلمه بیشتر است.

عکس قابلمه استیل در مقاله بهترین قابلمه برای پخت برنج کدام است؟

 پخت برنج در قابلمه چدنی

می‌توان گفت که قابلمه‌های چدنی نیز بهترین قابلمه برای پخت برنج محسوب می‌شوند. قابلمه‌های چدنی، عمر بسیار بالایی دارند و برای پخت طولانی مدت با دمای متوسط تا زیاد مناسب هستند و اگر فاقد آلومینیوم باشند، بهترین گزینه برای پخت‌وپز محسوب می‌شوند. حرارت در قابلمه‌های چدن، به صورت یکنواخت پخش می‌شود و به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند، سالم ترین قابلمه برای پخت برنج ، سرخ‌کردن و حتی در فر قراردادن، هستند.

عکس قابلمه چدن در مقاله بهترین قابلمه برای پخت برنج کدام است؟

 پخت برنج در قابلمه روحی

 برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند جنس قابلمه‌های روحی از نوع روی است، باید گفت جنس بیشتر این قابلمه‌ها از نوع آلومینیوم است که برای سلامت انسان بسیار مضر است. طبخ برنج در ظروف روحی، باعث خروج آلومینیوم از ظرف به غذا می‌شود. از مهم‌ترین عوارض مصرف آلومینیوم می‌توان به مواردی چون اختلالات گوارشی، یبوست، آلزایمر و پوکی استخوان اشاره کرد.

عکس قابلمه روحی در مقاله بهترین قابلمه برای پخت برنج کدام است؟

 ویژگی‌ های بهترین قابلمه برای پخت برنج

 بهترین قابلمه برای پخت برنج، انواع ظروف نچسب مانند قابلمه‌های تفلون، سرامیک و گرانیت است. توجه داشته باشید ظروفی که ضریب حرارتی بسیار بالایی دارند، بهترین گزینه برای پخت برنج هستند؛ بنابراین بهتر است به سراغ ظروفی چون مس و استیل که ضریب حرارتی پایین‌تری دارند، نروید. از جمله ویژگی‌های بهترین قابلمه برای پخت برنج می‌توان به مواردی چون سایز مناسب، بهترین متریال و ویژگی‌ های ظاهری قابلمه اشاره کرد که در ادامه آن‌ها را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

 سایز مناسب

در هنگام خرید بهترین قابلمه برای پخت برنج، باید تعداد نفرات را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای پخت برنج برای چهار نفر، قابلمه سایز ۲۴ و برای تعداد بیشتر قابلمه‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید. حتماً به این سایز مناسب قابلمه خود دقت کنید؛ زیرا تنگ بودن جای برنج باعث خمیر شدن و شفته شدن آن می‌شود. در ضمن برنج همیشه باید در قابلمه‌ای تقریباً ۲ برابر حجم خود پخته شود؛ چرا که اندازه هر دانه برنج پس از پخت، تغییر کرده و سه برابر اندازه خام خود می‌شود؛ به همین دلیل باید در هنگام انتخاب بهترین قابلمه برای پخت برنج، به میزان حجم غذا و تعداد نفرات نیز دقت کنید.

 بهترین متریال قابلمه برای پخت برنج

 مهم‌ترین گزینه‌ای که در هنگام انتخاب بهترین قابلمه برای پخت برنج، باید به آن دقت شود، کیفیت و سلامت قابلمه است. به عنوان مثال قابلمه‌هایی که مواد آن‌ها با غذا ترکیب شده و باعث آسیب رساندن به بدن می‌شوند، گزینه مناسبی برای خرید نیستند. البته در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه‌های پیشرفته‌تر، مواد تشکیل‌دهنده اکثر قابلمه‌ها، موادی از نوع استیل، آلومینیوم و مس و روکش داخلی آن‌ها از نوع برنج، شیشه، سنگ یا سرامیک است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

 ویژگی‌ های ظاهری قابلمه (درب و دسته‌ ها)

 قابلمه‌ها از نظر ویژگی‌های ظاهری مانند درب و دسته‌ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. تنوع درب‌های قابلمه‌ها بسیار زیاد است و ممکن است که از نوع خود قابلمه باشد یا این که از جنس شیشه‌ای با دستگیره‌های پلاستیکی تهیه شده باشند که هر دو مدل آن بسیار زیبا، جذاب و کاربردی هستند. به طور کلی بهتر است با توجه به شرایط حساس قابلمه‌ها و تأثیر مستقیمی که بر سلامتی اعضای خانواده دارند، تا جایی که امکان دارد از خرید قابلمه‌های بی‌کیفیت و ارزان خودداری کنید.

 هزینه قابلمه مناسب برنج

 یکی از وسایل مورد نیاز هر خانه، قابلمه است. برای پخت برنج می‌توان از قابلمه‌های مختلفی استفاده کرد که پیش‌تر در مورد آن‌ها به صورت کامل توضیح دادیم. قیمت بهترین قابلمه برای پخت برنج به فاکتورهای مختلفی مانند جنس، سایز، مواد به کار برده شده، برند و کشور سازنده آن بستگی دارد.

 بهترین قابلمه برای ته دیگ

 بهترین قابلمه برای ته دیگ باید از ویژگی‌هایی چون نچسب بودن بدنه داخلی، تحمل دمای بالا، استفاده از روکش مناسب با ضخامت بالا، داشتن سطحی صاف و یکدست، انتقال حرارت به صورت یکنواخت، تأییدیه بهداشت، استاندارد کالا و عدم استفاده از مواد شیمیایی سمی برخوردار باشد. به طور کلی اگر بخواهیم که در میان مدل‌های مختلف قابلمه، بهترین قابلمه را برای درست کردن ته دیگ معرفی کنیم، قابلمه‌های چدنی را پیشنهاد می‌دهیم؛ زیرا غذا در این قابلمه‌ها در زمان طولانی‌تر و دمای متوسط پخته می‌شود.

جمع بندی

 طبق آمارهای به دست آمده، تعداد زیادی از بیماری‌ها مانند سرطان، بروز اختلالات گوارشی، افسردگی و کم‌خونی به خاطر استفاده از ظروف نامناسب است؛ به همین دلیل اولین و مهم‌ترین فاکتور در هنگام خرید سرویس قابلمه، توجه به مواد تشکیل‌دهنده و سلامت آن است. توجه داشته باشید که حتی ظروف مسی، گزینه مناسبی برای پخت برنج نیستند؛ زیرا مس به مرور زمان در بدن رسوب می‌کند و احتمال مسمومیت یا اختلالات کبدی را به دنبال دارد. ما در این مقاله به صورت کامل به توضیح بهترین قابلمه برای پخت برنج و اینکه کدام قابلمه برای پخت برنج مناسب است؟ پرداختیم. در آخر نیز باید بگوییم صرفاً، انتخاب بهترین قابلمه برای برنج، تضمینی برای کیفیت آشپزی شما نیست؛ بلکه به عنوان یک عامل کمک‌کننده در اختیار شما قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری : Array